środa, 3 czerwca 2009

Jerzy Nowosielski

Jak byłam mała, pamiętam taką gazetę, właściwie magazyn, dużo cienkich stron , a połowa kolorowych i właśnie tam po raz pierwszy zobaczyłam "Wiolonczelistę" Jerzego Nowosielskiego

Nie wiem dlaczego, ale zafascynował mnie ten obraz, może dlatego ,że muzyk był czarny, może przez kolory..nie wiem..ale wytargałam go z tej gazety i długo mi towarzyszył, a nazwisko autora pamiętam do dziś.
Oto inne prace tego interesującego artysty:
uy3epqjqzjz0pujfmq9.jpg23iblujj04bt2imz470.jpg1indcssseq4c20n3gg6t.jpg8p99281jno3iuepn4i2z.jpg820eymwt28c39c4mo5l.jpgbciey6t7ovplj58jtz8r.jpgb239e2ulvtf30v2y14a.jpgd1yb6hvth59jkxs2sk1h.jpg9go9nz5rjh1taxrx0lz.jpgo5evolulphxbqjjvaz5.jpga2b2smudkjpm2btrgzc3.jpgor1s8q4sh2fmak0rbseo.jpgtqhddwd8qjs1vk1cm2c.jpg
NOTA BIOGRAFICZNA
Malarz, rysownik, scenograf. Jeden z najwybitniejszych polskich artystów współczesnych. W latach 1976-1992 profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1944 członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. Bogaty dorobek artystyczny Nowosielskiego obejmuje kompozycje religijne (malowidła ścienne w kościołach, ikonostasy, obrazy kultowe), studia portretowe, sceny figuralne (np. pływaczki, gimnastyczki, akty), a także pejzaże, martwe natury i obrazy abstrakcyjne. Inspiracją malarskiego sposobu organizowania wizji człowieka – jego twarzy i całego ciała – jest ikona, a w pozostałych tematach zaznacza się wpływ surrealizmu, malarstwa abstrakcyjnego i sztuki naiwnej, (stąd odindywidualizowanie postaci, hieratyzm, nieruchomość, monumentalizm, uproszczenie form i operowanie dużą płaszczyzną). Pejzaże często o charakterze kontemplacyjnym, traktowane w duchu odmaterializowanej syntezy graniczącej z abstrakcją. Wyrazistej kolorystyce płócien towarzyszy oszczędna gama barw. Realizacje: polichromie w cerkwiach (Białystok, 1953. Jelenia Góra, 1953. Kętrzyn, 1954), w kościołach (Św. Krzyża, Warszawa-Jelonki, 1964, Wesoła koło Warszawy, Kraków-Azory, 1978, kościół Św. Ducha w Tychach), ikonostas cerkwi prawosławnej w Krakowie (1972). Ponadto prace w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). Prace olejne: Bieg uliczny (1954), Prorok na skale (1958), Wspomnienia z Egiptu (1990), Dziewczyna na tle architektury (1982), Wenus z lustrem (1982). W 1993 został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.

Brak komentarzy: