środa, 14 stycznia 2009

Song Jia dla L'OFFICIEL Magazine






Koreańska aktorka Song Jia wcieliła się w bohaterkę filmu, "kina noir"

"Termin film noir (czarny film) wymyślony został po II wojnie światowej przez francuskiego krytyka filmowego Nino Franka. W 1946 roku we Francji można było jednocześnie obejrzeć "Sokoła maltańskiego" Johna Hustona (1941), "High Sierra "Raoula Walsha (1941), "Laurę" Otta Premingera (1944)," Żegnaj, laleczko" Edwarda Dmytryka (1944), "Podwójne ubezpieczenie" Billy’ego Wildera (1944) i "Kobietę w oknie" Fritza Langa (1945). Filmy powstałe w pierwszej połowie lat czterdziestych, niezależnie od siebie, niewyświetlane w Europie ze względu na wojnę, oglądane w jednym momencie ukazały wiele wspólnych, nowych jakości formalnych i treściowych, pozwalających na wyodrębnienie nowego zjawiska, które w równym stopniu jak włoski neorealizm wywarło wpływ na powojenne kino. Nino Frank pisał, że obrazy te określane zwykle mianem „filmu detektywistycznego” lub „gangsterskiego”, bardziej zasługują na określenie „przygoda kryminalna” lub „psychologia zbrodni”.

Filmy noir kręcone na taśmie czarno-białej, odznaczały się mroczną atmosferą, niepokojącą tajemnicą, charakterystyczną grą światła i cienia, specyficznymi postaciami – detektyw w filcowym kapeluszu i długim płaszczu, femme fatale z idealnym makijażem i papierosem w ręku, gangsterami w tle. Wielkimi gwiazdami tych filmów byli Humphrey Bogart i Lauren Bacall, tworzący wspaniałe duety aktorskie w filmach "Wielki sen" Howarda Hawksa (1946) i "Mroczne przejście" Delmera Davesa (1947).

Do „czarnego kina” zaliczane są zarówno filmy detektywistyczne, jak i mroczne romanse, np. "Rebeka" Hitchcocka (1940) czy "Casablanca" Michaela Curtiza (1942). Wielki wpływ na twórców filmowych wywarli pisarze tzw. czarnych kryminałów, których powieści i opowiadania były często tworzywem literackim filmów: Raymond Chandler ("Żegnaj, laleczko", "Wielki sen", "Tajemnica jeziora"), James M. Cain ("Podwójne ubezpieczenie", "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy") i Dashiell Hammett ("Sokół maltański").

Filmy fabularne tego nurtu realizowane były w latach 40. i w pierwszej połowie lat 50. ("Asfaltowa dżungla", "Sokół maltański", "Kobieta w oknie", "Laura", "Żegnaj, laleczko", "Podwójne ubezpieczenie", "Gilda", "Wielki sen", "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy"," High Sierra", "Tajemnica jeziora", "Dama z Szanghaju" i inne).

Niektórzy krytycy uznający „czarny film” nie za nurt, lecz za gatunek filmu amerykańskiego, zaliczają do niego także późniejsze filmy detektywistyczno-gangsterskie, cechujące się mroczną atmosferą (neo noir)."
źródło

Brak komentarzy: